Przejdź do treści

Arkusz kalkulacyjny

Programowanie – Python

ARKUSZ KALKULACYJNY

ZADANIA

ZADANIE 1

Otwórz plik o nazwie Excel – zestaw 1 i w zadaniu 1 oblicz wartość wszystkich produktów w magazynie.

W jaki sposób powtórzyć formułę?

Nie powinno się przepisywać tej samej formuły wiele razy. Zamiast tego należy powtórzyć formułę poprzez przeciągnięcie uchwytu wypełniania lub skopiować ją i wkleić w odpowiednie komórki.

W jaki sposób zsumować szybko wartości poszczególnych produktów?

Korzystając z funkcji SUMA

ZADANIE 3

W zadaniu 3 oblicz gęstość zaludnienia każdego z tych krajów, dzieląc liczbę mieszkańców przez powierzchnię.

W jaki sposób zmienić wyświetlanie gęstości zaludnienia do dwóch miejsc po przecinku?

Wybieramy przycisk – zmniejsz dziesiętne.

Skopiuj wyniki z kolumny F do kolumny H. Co zauważasz?

Jak wkleić wyłącznie wartości?

Klikamy PPM i wybieramy opcję „Wklej wartości”.

ZADANIE 5

W zadaniu 5 zaprojektuj tabelę do obliczania pól prostokąta, trapezu i trójkąta.

Wpisz odpowiednie dane dla trzech figur każdego rodzaju i przeprowadź obliczenia.

Sprawdź wzory w Internecie lub podręczniku do matematyki.

ZADANIE 2

W zadaniu 2 policz potęgę 3 stopnia dla komórki A2.

Skopiuj formułę i oblicz pozostałe wyniki.

Czy rezultaty są poprawne?

W jaki sposób zablokować adres komórki w formule?

Znakiem dolara $, np. $A$2 oznacza zablokowaną kolumnę A oraz zablokowany wiersz 2.

W zadaniu 2 edytuj początkową formułę, a następnie policz potęgę 3 stopnia dla pozostałych liczb.

ZADANIE 4

W zadaniu 4 wpisz w odpowiednich kolumnach drugiego wiersza formuły obliczające wartości wyrażeń zapisanych w pierwszym wierszu tabeli, gdzie a to liczba z komórki A2, b to liczba z komórki B2.

ZADANIE 6

W zadaniu 6 oblicz:

a) sumę wszystkich godzin nieobecności,

b) sumę godzin nieobecności nieusprawiedliwionych;

c) procent nieobecności stanowią godziny nieusprawiedliwione — za wrzesień-listopad, dla każdego ucznia i dla całej klasy.

ZADANIE 1

Otwórz plik o nazwie Excel – zestaw 2 i w zadaniu 1 oblicz średnią wagi, wzrostu oraz wieku.

Ustaw średnią wagi i wzrostu na dwie cyfry po przecinku, a średnią wieku jako liczbę całkowitą.

W jaki sposób szybko obliczyć średnią?

Korzystając z funkcji ŚREDNIA

W jaki sposób zmienić wyświetlanie do dwóch miejsc po przecinku?

Wybieramy przycisk – zmniejsz dziesiętne.

ZADANIE 3

W zadaniu 3 stwórz formułę, która sprawdzi czy dany uczeń powinien dostać czerwony pasek na świadectwie.

Formuła powinna pokazywać słowo TAK lub NIE.

Słowa TAK lub NIE powinny automatycznie pojawiać się z odpowiednim kolorem (TAK – zielone tło; NIE – czerwone tło)

W jaki sposób sprawdzić czy podane średnie spełniają warunek?

Korzystają z funkcji JEŻELI

=Jeżeli(a;b;c)

a to warunek

b to rezultat jeśli warunek jest spełniony

c to rezultat jeśli warunek NIE jest spełniony

Co należy zrobić, aby funkcja JEŻELI wyświetlała słowa?

Należy je wstawić w cudzysłów.

Co należy zrobić, aby komórka automatycznie zmieniała kolor swojego tła?

Należy użyć opcji FORMATOWANIA WARUNKOWEGO

ZADANIE 5

W zadaniu 5 stwórz formułę, która policzy cenę produktów po podwyżce.

Pamiętaj, że jeśli skopiujesz formułę i pojawią się błędne wyniki to kliknij dwukrotnie w komórkę z błędnym wynikiem, a kolory pokażą ci czy są wybrane poprawne komórki.

ZADANIE 2

W zadaniu 2 oblicz średnią poszczególnych wyników.

Ustaw średnią wszystkich wyników na cztery cyfry po przecinku.

W jaki sposób szybko obliczyć średnią?

Korzystając z funkcji ŚREDNIA

W jaki sposób zmienić wyświetlanie do czterech miejsc po przecinku?

Wybieramy przycisk – zwiększ dziesiętne.

ZADANIE 4

W zadaniu 4 stwórz formułę, która sprawdzi czy dany pracownik ma nadgodziny i policzy ich liczbę.

Następnie stwórz formułę, która policzy ile dany pracownik ma premii (w złotówkach)

W danym zadaniu:
a) pracownik ma nadgodziny jeśli przekroczy 40 godzin tygodniowo.
b) premia jest stałą i wynosi 35 zł.

W jaki sposób sprawdzić czy podany pracownik ma nadgodziny?

Korzystają z funkcji JEŻELI

=Jeżeli(a;b;c)

a to warunek

b to rezultat jeśli warunek jest spełniony

c to rezultat jeśli warunek NIE jest spełniony

Co należy zrobić, aby komórka wyświetlała kwoty?

Należy użyć przycisku – księgowy format liczb (ikona banknotów / monet)

ZADANIE 6

W zadaniu 6 oblicz:

a) zmień wyświetlanie kwot z kolumny B z euro na dolary.

b) oblicz ile kosztuje miesięczny koszt utrzymania w poszczególnych miastach w złotówkach.

W jaki sposób zmienić rodzaj waluty, która jest wyświetlana w komórce?

Kliknij PPM w komórkę, wybierz FORMATUJ KOMÓRKI. Następnie w zakładce LICZBY zaznacz jako kategorię WALUTOWE i wybierz odpowiednią walutę.

ZADANIE 7

W zadaniu 7 policz jaki procent w podanych klasach stanowią chłopcy, a jaki dziewczyny, a następnie policz to samo, ale dla całej szkoły.

W jaki sposób policzyć te procenty?

Porównajmy to do punktów z testu. Jeśli uzyskasz 6 punktów na 19 na teście to w celu zamiany tego na procenty bierzesz punkty zdobyte – 6 i dzielisz przez maksimum ile można było zdobyć – 19. Następnie mnożymy uzyskany wynik przez 100.

W podanym zadaniu „punktami zdobytymi” jest liczba chłopców lub dziewczyn, a „maksimum” to ilość wszystkich osób w klasie. Nie musisz mnożyć przez 100, gdyż wystarczy wybrać przycik – zapis procentowy.

PROGRAMOWANIE – PYTHON

PRINT

print() – funkcja służąca do wyświetlania. Pamiętaj, aby zakończyć ją nawiasami.
 
print(15) – tu funkcja wyświetli liczbę 15;
print(15+15) – tu funkcja wyświetli wynik dodawania;
 
print(„Marek”) – tu funkcja wyświetli słowo Marek;
Cudzysłów powoduje, że coś traktowane jest jako tekst.
print(„15+15”) – tu funkcja wyświetli 15+15 (nie obliczy działania), gdyż cudzysłów powoduje, że 15+15 traktowane jest jako tekst;
 
Apostrofy pozwalają wyświetlić cudzysłów.
print(’ „Marek” ’) – tu funkcja wyświetli słowo Marek wstawione w cudzysłów.

*** Potrójne znaki cytowania (znaki cudzysłowu „”” lub znaki apostrofu ”’) pozwalają wyświetlić tekst zawierający zarówno wiele apostrofów oraz znaków cudzysłowu.
print(„””Wielu naszych „przyjaciół” odwiedziło restaurację McDonald’s przed „prawdziwym” posiłkiem.”””)

print(wiadomość) – tu funkcja wyświetli zawartość zmiennej o nazwie wiadomość

KOMENTARZE

Komentarze w Pythonie mają istotne znaczenie dla programu, gdyż są to nasze notatki umieszczone w różnych miejscach programu, wyjaśniające sposób działania danego fragmentu programu.

Komentarz zaczynamy od znaku # i co najważniejsze, Python ignoruje wszystko w wierszu po znaku #, gdyż są to wyłącznie notatki dla nas lub innej osoby wewnątrz napisanego kodu. W poniższym przykładzie Python wykona wyłącznie funkcję print.


print(nazwisko) #Poniższe polecenie wyświetla zawartość zmiennej nazwisko w formularzu…

ZMIENNA

Zmienna służy do przechowywania wartości w pamięci komputera, np. ciągu tekstowego, liczb lub wartości logicznych (prawda/fałsz).
 
Aby stworzyć zmienną wystarczy napisać dowolne słowo, ale staraj się wybierać takie nazwy, które będą jasno tłumaczyły do czego służy dana zmienna, np. ilość_żyć_etap_drugi

Aby przypisać wartość zmiennej („wstawić coś do niej”) należy użyć znaku równości.
wiadomość = „Witaj, świecie Pythona!”
Powyższa zmienna o nazwie wiadomość, przechowuje wyrażenie Witaj, świecie Pythona!
Pamiętaj, że zmienna może przechowywać tylko jedną wartość.
 
Przepisz poniższy kod i sprawdź czy działa.
wiadomość=”Witaj, świecie Pythona!”
print(wiadomość)

Zmienną można nadpisać.

Przykład 1

koszt_zakupów=133
koszt_zakupów=165
print(koszt_zakupów)

W powyższym przypadku koszt zakupów początkowo wynosi 133, ale później został zastąpiony liczbą 165.

Przykład 2

złoto_gracza=165
złoto_gracza=złoto_gracza+35
print(złoto_gracza)

W powyższym przypadku gracz początkowo posiada 165 sztuk złota, ale później ta liczba zostaje zastąpiona jego obecnym stanem złota plus dodatkowe 35. Czyli łącznie wyjdzie 200.

METODY

metoda .title() – zmienia pierwsze litery każdego słowa na wielkie
metoda .upper() – zmienia wszystkie litery na wielkie
metoda .lower() – zmienia wszystkie litery na małe
 
Przepisz poniższy kod i sprawdź jak działa.
 
name=”Jan kowalski”
print(name.title())
print(name.upper())
print(name.lower())

Zauważ, że metody „przyklejamy” do elementu, który chcemy zmodyfikować. W powyższych przypadkach jest to zawartość zmiennych.

F

f wstawia wartość zmiennej do ciągu tekstowego; zastępuje nazwy w nawiasie klamrowym wartościami zmiennych.

Przepisz poniższy kod i sprawdź jak działa.

imię=Olaf
print(f”Pan {imię} – pracownik działu sprzedaży”)

Zauważ, że w miejscu {imię} pojawiała się zawartość zmiennej – umożliwiło to dodanie f przed cudzysłów.

Dodaj teraz metodę .title.

imię=”olaf”
print(f”Pan {imię.tile()} – pracownik działu sprzedaży”)

INPUT

input() – funkcja umożliwiająca wprowadzanie danych do programu i zapisywanie ich np. w zmiennej.
 
imię=input()
print(imię)

Po uruchomieniu powyższego kodu program czeka, aż użytkownik napisze coś, a następnie zatwierdzi to klawiszem Enter. Wpisana informacja zostanie zapisana w zmiennej imię.

imię=input(„Podaj imię”)
print(imię)

Powyższy kod dodatkowo wyświetli komunikat Podaj imię.

imię=input(„Podaj imię\n”)
print(imię)

\n tworzy nową linijkę.

ZADANIE 1

Stwórz program, który poprosi użytkownika o imię, później o nazwisko, a następnie wyświetli tekst „Dział reklamy:” oraz imię i nazwisko pracownika wyciągnięte ze zmiennych.
np. Dział reklamy: Jan Kowalski

Pamiętaj, że:
– imię i nazwisko mają być przechowywane w oddzielnych zmiennych;
– program ma stosować metodę, która zmienia pierwsze litery każdego słowa na wielkie;
 
Przepisz poniższy kod i sprawdź jakdziała.

imię=input(„Podaj imię\n”)
nazwisko=input(„Podaj nazwisko\n”)
print(f”Dział reklamy: {imię.title()} {nazwisko.title()}”)

ZMIENNA TYPU LISTA

Lista to kolekcja elementów ułożonych w określonej kolejności

ranking = [’adam’, „tomasz”, „anna”, „ola”]

Indeksowanie
Elementy listy są indeksowane od 0 do nieskończoności. To oznacza, że na powyższej liście „adam” ma pozycję 0, a „ola” 3.

Elementy są również indeksowane od końca listy, zaczynając od -1, następnie -2 itd. czyli to oznacza, że ostatni element ma indeks -1, przedostatni -2 itd.
W powyższej liście „adam” ma pozycję -4, a „ola” ma -1.

Aby wyświetlić konkretną pozycję stosujemy poniższy kod:
print(ranking[-2]) – w tym przypadku wyświetlamy zawartość listy „ranking” (zmiennej typu lista), a dokładnie pozycję -2 z tej listy.

Dodawanie elementów 
Dodawanie elementów na koniec listy – metoda .append()
ranking.append(„Szymon”)

Dodawanie elementów w dowolnym miejscy – metoda .insert()
ranking.insert(1, „kasia”)

W nawiasie tej metody wstawiamy dwie rzeczy: liczbę, która oznacza pozycję (z indeksu) dodawanego elementu oraz to, co chcemy dodać.
Uwaga! Ta metoda powoduje przesunięcie wszystkich elementów z listy o jeden w prawo.

Usuwanie elementów 

Usuwanie z listy jeśli znamy indeks (pozycję) danego elementu – funkcja del
del ranking[1]

Usuwanie ostatniego elementu – metoda .pop()
ranking.pop()

Uwaga! Używając metody .pop() istnieje możliwość przywrócenie i ponownego wykorzystania usuniętego elementu.
ostatni_usunięty = ranking.pop()
W tym przypadku metoda .pop() usunęła ostatni element z listy i zapisała go w zmiennej ostatni_usunięty. Dzięki temu ostatni element został usunięty z listy, ale dalej istnieje w programie (jest teraz w innej zmiennej) i można go później wykorzystać (np. aby przywrócić go na listę).

Usuwanie dowolnego elementu za pomocą metody .pop()
ostatni_usunięty = ranking.pop(2)

Usuwanie konkretnego elementu po jego nazwie(wartości) – metoda .remove()
ranking.remove(„piotr”)
Uwaga! Ta metoda usuwa tylko pierwszy element o tej wartości z listy, inne zostaną. Czyli jeśli na liście jest kilka elementów o nazwie „Piotr” to usunie tylko pierwszy, pozostałe zostaną.

Sortowanie

Sortowanie trwałe A-Z – metoda .sort()
ranking.sort()
Jest to trwała zmiana kolejności w sposób alfabetyczny A-Z

Sortowanie trwałe Z-A – metoda .sort() z argumentem reverse=True
ranking.sort(reverse=True)
Tu sortujemy od Z-A dzięki dodaniu argumentu reverse=True („włączyliśmy” odwrócenie)

Sortowanie „tymczasowe” – funkcja sorted()
print(sorted(ranking)) – ten kod oznacza: wyświetl posortowaną listę „ranking”
Funkcja sorted() pozwala na wyświetlenie posortowanych elementów listy, ale nie wpływa na rzeczywistą ich kolejność.

Odwrócenie listy – metoda .reverse()
ranking.reverse()
Metoda .reverse() odwróci kolejność elementów na liście, jest to trwałe, ale można użyć jej ponownie, aby cofnąć zmiany.

INSTRUKCJA WARUNKOWA IF


Wzór:
 
if warunek:
rezultat
 
Wyjaśnienie:
a) wyrażenie „if” oznacza „jeżeli”. Od „if” zaczynamy instrukcję warunkową.
b) Po „if” zapisujemy warunek jaki musi być spełniony.
c) Po warunku musi być koniecznie dwukropek (oznaczający „wykonaj to co poniżej”).
d) Po dwukropku naciskamy Enter. Zostaniemy przeniesieni poniżej i w prawo, gdzie należy zapisać rezultat. Inaczej mówiąc, zapisujemy tam to co ma się stać jeśli warunek zostanie spełniony.
 
Przykładowy program:
W tym przykładzie sprawdzamy czy podana liczba (x), oznaczająca wiek, jest większa od 17 i mniejsza od 130.
 
x=int(input(„Podaj wiek\n”))
if x>17 and x<130:
    print(„pełnoletni”)
 
Wyjaśnienie x=int(input(„Podaj wiek\n”))
x to zmienna do przechowywania liczby podanej przez użytkownika.
= znakiem równa się ustawiamy wartość zmiennej na liczbę podaną przez użytkownika.
int() ta funkcja powoduje, że to co poda użytkownik będzie zamienione na liczbę całkowitą.
input() ta funkcja pozwala użytkownikowi wpisanie danych, np. liczby.
 
Drugi warunek
Zauważ, że podany powyżej program nie uwzględnia, co ma się stać jeśli warunek nie zostanie spełniony. Inaczej mówiąc, co ma się stać jeśli użytkownik poda wiek inny niż większy od 17 i mniejszy od 130. W tym celu należy użyć komendy elif i else.
 
Cały program:
x=int(input(„Podaj wiek\n”))
if x>17 and x<130:
    print(„pełnoletni”)
elif x>-1 and x<18:
    print(„niepełnoletni”)
else:
   print(„Niepoprawna liczba!”)
 
Wyjaśnienie:
a) „else” oznacza „w przeciwnym razie” i nie wymaga on osobnego warunku, gdyż odnosi się do warunku przy if. Poniżej „else” zapisujemy co ma się stać jeśli warunek NIE zostanie spełniony. Pamiętaj o dwukropku i naciśnięciu Enter.
 
b) dodatkowy warunek – Czasami potrzebne są nam dodatkowe warunki. Wtedy używamy komendy elif:

ZADANIA


Program sprawdzający czy dana osoba jest pełnoletnia:


Program sprawdzający czy dana liczba jest dodania/ujemna:


Program sprawdzający czy dana liczba jest parzysta/nieparzysta:


Program liczący rabat 30% dla osób niepełnoletnich oraz 5% dla innych osób.

Scroll to Top